יום ראשון, 24 בנובמבר 2013

מדוע דרשו גדולי ישראל לפטור בני ישיבות מהגיוס לצבא??

כל גדולי ישראל מאז קום המדינה, הכריעו כי יש לתת פטור מהשירות בצבא למי שתורתו אומנותו. אולם באשר לסיבה שבגינה דרשו זאת יש בילבול וחוסר הבנה, יובהר להלן:
 
כמה בעיות עומדות בפני החייל הדתי-חרדי שבא להתגייס לצבא:

1. צרכיו הדתיים לא מסופקים\מסופקים בחסר, בשל חוסר הבנה של מפקדיו.
2. הצבא הוא "כור היתוך" ל"ישראליות", החרדי לא מעוניין ב"היתוך", הוא רוצה להישאר כמות שהוא.
3. שומר תורה ומצוות, חוקי התורה קודמים אצלו לחוקי המדינה, ובצבא חילוני הנשלט ע"י המדינה, מעצם מהותו, שההחלטות אינן מוכרעות ע"פ דעת התורה, חייל דתי-חרדי מתקשה לשרת (מבחינת חייל חרדי, כל פעולה שהיא לא ע"פ התורה היא כ"פינוי יישובים" ע"י חיילים דתלי"ם) וכמובן שרוב פעולות הצבא יש בהם משום "מרידה באומות".

אולם ע"פ התיעוד ההיסטורי מתברר, שכל הסיבות הללו לא גרמו לגדולי ישראל לבקש מהשלטון לפטור בחורי ישיבות מהשירות, הסיבה שבגללה ביקשו לפטור בחורי ישיבות מהשירות, היא אך ורק עניין לימוד התורה, והחזקת העם ע"י לומדי התורה.

להלן דבריו של מהרי"צ דושינסקי זצוק"ל, מראשי אגודת ישראל שחבר ל"עדה החרדית" לאחר שהתפצלה מאגו"י.
בדבריו המובאים ע"י תלמידו הרב אליקים שלזינגר מבואר, כי הסיבה שבגינה יש לפטור תלמידי ישיבות מהשירות היא בגלל הלכות "כרגא לתלמיד חכם" דהיינו פטור ממיסים ומחובות המדינה לתלמידי חכמים, המבואר בחז"ל, ולא בגלל אף אחד מהטעמים המובאים לעיל.


לקחתי מכאן

כך ניתן לראות גם בראיון שהעניק הרב מ. ד. טננבוים לעיתון "דבר" ב16 באפריל 1968.

הנה כמה ציטוטים:
"אנוס אני בפתח דברי לתקן שיבוש חמור ביותר שעלה בשאלתך, ובכן עליך לדעת כי א) בחורי ישיבה אינם משוחררים מן החובה ללכת לצבא, הם רק מקבלים דחיה מן השירות. ב)לאחר שהדחיות אינן ניתנות, ולאחר מכן אסביר מתי זה קורה חלה חובת השירות הצבאי על בחורי הישיבה. ג) בחורי ישיבה הלכו, הולכים וילכו אל – הצבא, וכמו שאברר בעזרת השם לאחר מכן הלכו בהמוניהם"  
"ואנו בטוחים כי אנו עושים מעשה רב לכל העם היהודי. האם כל העולם הלא דתי שלנו הוציא מקרבו אדם -  אחד כמו הרב קוק כ"חזון איש" אחד? הישיבה הוציאה מורים ומנהיגים לכל העם הלא דתי, לעולם החילוני.  האם אין חיים נחמן ביאליק שקול כנגד ריבואות? וכלום לא יצא הוא מן הישיבה. הוא ורבים רבים אחרים, עד אברהם קריב ועד אחרים כמותם?"
"אנחנו אומרים: זכאי לקבל דחיה מן הצבא רק מי שנכנס לישיבה שנתיים לפני גיל הגיוס ורק מי שבמשך שבתו בישיבה אינו עוסק בשום דבר המכניס לו הכנסה כלשהי ואינו לומד כל דבר העשוי להיות מקור להכנסה בעתיד, הוא חייב לעסוק מן הבוקר ועד הערב בכלל אך ורק בתורה. ומי שאינו עומד בכך, בחומרות אלה אינו "כולו לה'" אינו בכלל תורתו אומנותו, וחובת ההליכה לצבא חלה עליו."
הנה הראיון כולו מאתר jpress:

גם הגאון ר' איסר זלמן מלצר זצוק"ל הביע את דעתו בנושא כך:
יתירה מזו, חרדים שלא הצליחו להמשיך במסגרת הלימודים נשלחו ע"י הרבנים לצבא, בדגש על הפניה למקומות מותאמים להם, כך נראה במכתבו של מרן הרב יעקב ישראל קנייבסקי זצוק"ל (ה"סטייפלר"):



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה