יום רביעי, 22 בינואר 2014

דובר צה"ל אבי בניהו מספר: מי הקים את הנח"ל החרדי??

2. תפקידי השונים במערכת הביטחון זימנו אותי לעשרות ואולי מאות דיונים סודיים, שספק אם יתגלה מה הוחלט בחלק מהם. אני מבקש לשתף אתכם בדיון אחד כזה, תוך שאני נוטל את האחריות בתחום הצנזורה וביטחון המדינה.

זה היה דיון שמשתתפיו לא הסכימו אפילו שיופיע בלו"ז הרשמי של שר הביטחון דאז, יצחק מרדכי. הייתי אז יועצו של השר, ואט אט התייצבו יו"ר ש"ס אריה דרעי, מאיר פורוש מיהדות התורה ועוד ח"כ חרדי שאיני זוכר את שמו. עוד נכחו בדיון הסודי הזה, לפני 15 שנה לערך, גם מורי ורבי, עוזר שר הביטחון המיתולוגי חיים ישראלי ז"ל, ראש אגף הנוער והנח״ל תא"ל (במיל') יהודה דובדבני, ח"כ סילבן שלום שהיה אז סגן שר הביטחון, והמזכיר הצבאי דאז תא"ל יעקב עמידרור.

הנוכחים החרדים הודיעו כי באו "רק על מנת לכבד את הזמנתו של מרדכי", אך אם חלילה יוודע על עצם נוכחותם בדיון שאמור היה לבחון התוויית מסלול חלקי ומצומצם לגיוס חרדים לצה"ל - חייהם יהפכו לגיהינום. השר הסביר כי התנגד בתוקף להצעותיו הפופוליסטיות של אהוד ברק לגיוס המוני של חרדים, אך הוא סבור שצריך לשנות את הסטטוס קוו בהסכמה. רוב הדיון הוקדש לחשיבות הסודיות, ולחשש שמישהו יראה את הח"כים החרדים בצאתם מהקריה וישאל שאלות.

שבוע לאחר מכן כינס שר הביטחון את הרמטכ"ל דאז אמנון ליפקין-שחק ז"ל, את סגנו עוזי דיין, את ראש אכ"א האלוף גדעון שפר ואת ראש אגף התכנון שאול מופז, ודיבר איתם על גיוס חרדים. כולם פחות או יותר התנגדו. הדיון היה קצר וענייני. כשיצאו מהדלת, נכנס אל השר דובדבני. דבריו של מרדכי היו קצרים: "סע לירושלים! היפגש עם הרב אלישיב ועם הרב עובדיה יוסף והקם בברכתם יחידה חרדית. הם יבינו אותי ואותך ואת צו השעה טוב יותר מהח"כים". נסע דובדבני בלילה לירושלים ובבוקר דיווח: יש הסכמה. אם יהיה פרסום, לא יהיה ביצוע.
כעבור חודש הוקמה הפלוגה הראשונה של הנח"ל החרדי. הקפדנו אז לא לעדכן יותר מדי את ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא לשאול אותו ולא לפרק לו את הקואליציה, אלא רק לפתוח סדק ראשון ולתת את הכיוון. בימים אלו, שבהם הממשלה בוחנת את דרך הטיפול בנושא, סברתי שישנם דיונים סודיים מאוד שאין כל סיבה שנמתין 30 שנה לפרסומם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה